Nasz lekarz radzi

optyka, maszyna, badanie wzroku, foropter, optometria, soczewki, badanie wzroku w vision express

Podstawowym warunkiem dobrego komfortu pracy wzrokowej jest prawidłowa korekcja wady wzroku z uwzględnieniem balansu akomodacji obu oczu. Wykonując precyzyjną pracę wzrokową z małej odległości często doprowadzamy do nadmiernego napięcia mięśni poruszających oko oraz napięcia akomodacji. Taka sytuacja może być odczuwana jako zmęczenie oczu i pogorszenie widzenia.

Precyzyjna praca wzrokowa zmniejsza także częstość mrugania, co u osób z mniejszym wydzielaniem łez lub niektórych składników filmu łzowego może prowadzić do uczucia suchości, pieczenia i zaczerwienienia oczu, a nawet paradoksalnie do wzmożonego łzawienia. Takie osoby powinny podczas pracy robić krótkie przerwy na wykonanie kilku pełnych, świadomych mrugnięć, a jeśli to nie wystarcza powinny stosować preparat nawilżający w kroplach. Podczas drobnych precyzyjnych ruchów oczu wokół centralnego punktu fiksacji wszystkie mięśnie poruszające gałkę oczną są w stanie napięcia o zmiennym punkcie równowagi. Czasem to napięcie staje się nadmierne i pomagają wtedy ćwiczenia relaksacyjne.

Instrukcja do ćwiczeń wzrokowych
· Ćwiczenie z tarczą zegarową ma na celu rozciągnięcie mięśni i obniżenie ich napięcia.
· Ćwiczenie "dal - bliż" przywraca jej pełny zakres i dynamikę i zmniejsza uczucie zmęczenia oczu.
· Ćwiczenie "spacer brzegiem jeziora" przenosi punkt napięcia równowagi mięśniowej ze strefy centralnej na obrzeża pola spojrzenia powodując rozluźnienie mięśni i poprawę dynamiki.
Ćwiczenia powinny być wykonywane po 2-3 godzinach pracy z bliska lub zgodnie z indywidualnym zapotrzebowaniem. Są szczególnie polecane dla osób młodych podczas natężonej nauki lub pracy przy komputerze.

Tarcza zegara
Stojąc przed tarczą zegara której środek mamy na wysokości wzroku staramy się, nie poruszając głową, spojrzeć jak najdalej w kierunku godziny 12 a następnie powracamy wzrokiem do centrum. Powtarzamy to ćwiczenie w kierunku każdej godziny starając się utrzymać maksymalne wychylenie wzroku przez ok. 2 s za każdym razem i następnie powracamy do centrum. W drugim etapie ćwiczenia z zegarem staramy się spojrzeć jak najdalej w kierunku każdej godziny po kolei bez powracania do centrum, prowadząc spojrzenie najpierw zgodnie a następnie przeciwnie do kierunku biegu wskazówek zegara. Tarczę zegara możemy sobie wyobrazić.

Spacer brzegiem jeziora
To ćwiczenie przenosi punkt napięcia równowagi mięśniowej ze strefy centralnej na obrzeża pola spojrzenia powodując rozluźnienie mięśni i poprawę dynamiki. Mając centralnie przed sobą planszę z "jeziorem" lub np. mapę staramy się, nie poruszając głową, prześledzić dokładnie brzeg jeziora lub granicę miasta, kraju czy kontynentu (spacer wzdłuż brzegu jeziora). Kontur obiektu powinien mieć załamania i charakterystyczne szczegóły na których można skupić uwagę.

Wykonując precyzyjną pracę wzrokową z małej odległości często doprowadzamy do nadmiernego napięcia mięśni poruszających oko oraz napięcia akomodacji. Nasze ćwiczenia pomogą Ci rozładować to napięcie, oraz bez użycia jakichkolwiek preparatów na poprawę komfortu widzenia. Szczególnie polecamy je osobom młodym pracującym przez wiele godzin przy komputerze i nauce.