Co mówią o Tobie Twoje okulary korekcyjne?
Okulary korekcyjne – jak odbierają Cię inni na podstawie Twoich okularów?
Okulary korekcyjne, z psychologicznego punktu widzenia, mogą wpływać na to, jak jest się odbieranym przez społeczeństwo. Wyniki badań naukowców wskazują na to, że osoby noszące szkła bez oprawek są odbierani jako bardziej wiarygodni, z kolei grube, kolorowe oprawki szybciej zapadają w pamięć, czyniąc z osób ich noszących bardziej przebojowych i pomysłowych.
Okulary korekcyjne – czy mają wpływ na to, jak postrzegają nas inni?
Okulary korekcyjne już dawno przestały być jedynie metodą leczenia wad wzroku. Obecnie stanowią oryginalny element do codziennych stylizacji, a bogaty wybór oprawek w przeróżnych kolorach, wzorach, kształtach i wielkości, pozwala dobrać je indywidualnie do osobowości i stylu. Czy okulary korekcyjne mogą wpływać, na to, jak postrzegają nas inni? Według Helmuta Ledera, profesora psychologii poznawczej na Uniwersytecie Wiedeńskim, oprócz fizjonomiki, na postrzeganie człowieka mogą wpływać również takie akcesoria, jak okulary. Do najczęściej występujących stereotypów należy twierdzenie, że osoby noszące soczewki okularowe są bardziej inteligentne, choć tym samym mniej atrakcyjne dla społeczeństwa.
Czy wybór oprawek okularowych ma znaczenie?
Badania przeprowadzone przez Helmuta Ledera (w Katedrze Podstawowych Badań Psychologicznych i Metod Badawczych) na Uniwersytecie w Wiedniu wykazały, że rodzaj oprawek ma znaczenie w postrzeganiu wizerunku konkretnego człowieka. Wyniki badań przeprowadzone przez uczonego wykazały, że okulary korekcyjne wykonane bez oprawek sprawiały wrażenie mniej wyrazistych, przez co nie zapadały w pamięć, jednak powodowały, że osoby, które je nosiły uważane były za bardziej wiarygodne, godne zaufania i inteligentne. Z kolei okulary z grubymi i oryginalnymi oprawkami bardziej zapadały w pamięć, a ich właściciele uważani byli za bardziej kreatywnych i przebojowych.
Noszenie okularów z punktu widzenia naukowców.
Na temat tego, jak ludzie, postrzegają osoby noszące okulary korekcyjne, przeprowadzono wiele badań. Francuski badacz nauk behawioralnych, Nicolas Guéguen, z Uniwersytetu Południowej Bretanii, twierdzi, że poprzez noszenie okularów na nosie można zostać postrzeganym jako osoba o wysokim statusie społecznym. Uczestnicy badań we Francji mieli za zadanie obejrzeć fotografie mężczyzn zarówno noszących, jak i nie noszących okularów, a następnie oszacować, do jakiej warstwy społecznej należą. Okazało się, że okularnicy częściej kojarzeni byli z wysoką grupą społeczną, a rzadziej ze średnią czy niską. Z kolei badania przeprowadzone przez dr Risa Casidy z Uniwersytetu Swinburne w Australii dowodzą, że noszenie okularów ze znanym logo również może mieć wpływ na postrzeganie człowieka. Z jednej strony oprawki znanych marek mogą świadczyć o żywiołowym i przebojowym charakterze osoby, która ceni sobie modę i dobry wygląd, z drugiej zaś – o emocjonalnej wrażliwości i zakładaniu markowych okularów z obawy przed odrzuceniem przez otoczenie.