Wzrok połowy Polaków cierpi z powodu pandemii
Praca zdalna, domowe formy rozrywki takie jak oglądanie telewizji czy korzystanie z komputerów, tabletów i smartfonów, ograniczone możliwości rekreacji na świeżym powietrzu – to okoliczności, które w związku z pandemią COVID-19 definiują bieżącą codzienność Polaków. Jak wskazują wyniki najnowszego badania SW Research przeprowadzonego na zlecenie Vision Express, nowa sytuacja nie pozostaje bez wpływu na zdrowie oczu – 55% pytanych odczuwa zwiększoną potrzebę przebadania swojego wzroku.
Komfort widzenia i stan zdrowia oczu należy zatem do tych dziedzin, w których Polacy odczuli wpływ obostrzeń wprowadzonych w celu zahamowania rozwoju pandemii. W majowym badaniu SW Research na zlecenie Vision Express[1] 31% respondentów oceniło stan swojego wzroku źle lub bardzo źle. Jeszcze w lutym br. w badaniu zrealizowany przez ośrodek badawczy IQS odsetek takich odpowiedzi wynosił 23%[2]. W związku z pandemią spędzamy więcej czasu w domu, w pomieszczeniach zamkniętych, niejako z konieczności częściej sięgamy po formy rozrywki obciążające dla oczu – telewizja, serwisy streamingowe i VOD, gry komputerowe. Jeśli przy tym zapominamy o właściwym oświetleniu, odpowiedniej postawie i dbaniu o wilgotność powietrza, to szybko możemy doświadczyć zmęczenia oczu, ich szczypania czy pieczenia oraz zaczerwienienia.
Potwierdzają to doświadczenia ankietowanych. 80% z nich zadeklarowało, że w związku z pandemią spędza więcej czasu przed telewizorem lub komputerem. Jednocześnie połowa spośród nich w okresie izolacji społecznej dostrzegła częstsze występowanie uczucia suchości, szczypania i pieczenia oczu, 44% – ich ból, a 43% – epizody niewyraźnego widzenia. Nie dziwi zatem, że ponad połowa (55%) respondentów w związku z nową sytuacją odczuwa większą potrzebę przebadania swojego wzroku.
W trosce o wzrok i komfort widzenia Polaków, Vision Express wznowiło pracę wszystkich swoich salonów. W ponad 220 punktach ponownie będzie można w bezpieczny sposób dobrać okulary oraz dokonać innych potrzebnych zakupów, w wybranych salonach możliwy jest także dobór soczewek kontaktowych. W związku z otwarciem zorganizowano też specjalną edycję akcji Wielkie Badanie Wzroku, w ramach której w każdym z salonów można sprawdzić stan swojego wzroku. Wszystko to oczywiście z zachowaniem najwyższych standardów sanitarnych.
[1] Badanie zrealizowane w maju 2020 przez SW Research na zlecenie Vision Express metodą CAWI, na próbie 1003 Polaków powyżej 18 roku życia. Cytowanie możliwe po podaniu źródła.
[2] Badanie opinii publicznej zrealizowane dla Vision Express metodą CAWI przez IQS Sp. z o.o. w lutym 2020 r. na reprezentatywnej próbie 1600 Polaków.